"... но се остави да бъде воден от своето убеждение, че човешките същества не се раждат веднъж завинаги в деня, в който майките им ги даряват на света, ами че животът ги заставя още неведнъж да родят сами себе си."
"Любов по време на холера", Габриел Гарсия Маркес

16 януари 2016 г.

Насилието като симптом на липсващата обич



Агресията има две лица съзидателно и разрушително. Ние носим агресивния импулс от раждането си, но от правилното му развитие зависи кое от тях ще проявяваме в живота си. Първото е подчинено на инстинкта към живот (Ерос) – агресията, проявена като движение напред, промяна,  борбеност, творчество, инициативност. Демоничното лице на агресията е подчинено на инстинкта към смърт (Танатус) и тя се проявява като насилие, унищожение, злоба, завист, отмъстителност, омраза. Насилието винаги е признак на слабост – личностна и психическа. Лошите социални условия и обстановка могат да бъдат само онзи лакмус, на фона на който се проявава деструктивната страна на агресията, но причините за нея са много по-дълбоки.

В психологията здравата агресивност се нарича асертивност – способност спокойно, но категорично да отстояваме нашите права и интереси, без да потъпкваме правата и интересите на другите. Притежаващият това качество умее да казва „не“, да защитава границите си, да стои зад позицията си, да поема инициатива, да носи отговорност. Тъй като в природата нищо не се губи, а само се видоизменя – ако агресията липсва в здравия си вид (асертивност), тя се проявява като садизъм (изливаме яростта си върху някой, който няма нищо общо с породения в нас гняв) или мазохизъм (автоагресия, потискане на изпитвания гняв). Основите на здравата агресия се полагат още в детството – дават ли родителите пространство за изява на детето, стимулират ли неговата самостоятелност, право на мнение, дори когато то е различно от тяхното собствено, уважават ли правото му на избор, укрепват ли вярата му в неговите способности. Ако го правят, това означава, че отглеждат уверен в своята стойност и качества човек, можещ да се отстоява и заявява, който няма нужда да демонстрира физическа сила, защото притежава психическа. Показват ли родителите на децата си силата на прегръдката и на подадената ръка, а не силата на плесницата?

Демоничното лице на агресията е присъщо на смачкания, потиснат, принизен Аз, лишен от усещане за лична значимост. Тя се компенсира по един безкрайно изкривен и патогенен начин – чрез опозиционно поведение характеризиращо се с инфантилност, афективна изостаналост. Това е вид бунтарство, в основата на което стои разрушителност, отричане на всякакъв авторитет, демонстративно погазване на полезните за благополучието на едно общество правила. Насилникът вътрешно се чувства много слаб. Неговата агресия е компенсация на липсващата му способност да се справя в живота. Неговата сила е силата на юмрука, а не на аргумента. Тъй като подсъзнателно усеща своята личностна и психологическа немощ, обикновено избира по-безопасна мишена, спрямо която да насочи агресията си (дете, възрастен, няколко нападатели срещу една жертва). Един акт на обида, забележка към насилника може да стане повод за отключване на трайно и дълбоко потискани чувства на реваншизъм, омраза, враждебност, отмъстителност – повод, който отключва истинската причина, а именно дълбоко разклатената и деформирана структура на личността на насилника.

Човек, носещ в себе си разрушителната агресия, усеща света  враждебно настроен, постоянно е нащрек. Отказвайки да разпознае тази деструктивност у себе си, защото това би причинило психически дискомфорт у него и би го накарало да поеме отговорност (нещо, което той отказва да направи), той приписва собствената си враждебност върху средата по пътя на проекцията.

Актовете на насилие, отнемане на човешки животи  в най-голяма степен разкриват беледуването на обичта и заедността в днешно време. Нашето поведение е отражение на вътрешния ни свят – ако той отвътре е пуст, умъртвен, опразнен от смисъл и стойност, ние ще искаме да унищоваваме и умъртвяваме. Ние можем да дадем на другия онази любов като качество и количество, която сме получили като деца. Ако човек е бил ограбен от обич, подкрепа, вяра в него и неговите възможности, той няма какво да даде на света  - може само да се разрушава и да унищожава другия като реваншизъм към света, който го е лишил от любов. Освен ако не осъзнае, че има друг начин, друг път и че човек може да започне да развива способността си за обичане във всяка една минута, във всеки един миг.

Човек е способен да види и да прозре истински като проблем онова, за което е готов да поеме отговорност. Стои въпросът какво прави обществото и отделният човек като част от него. Примирява ли се с несправедливостта и жестокостта зад удобни обяснения и оправдания – а мълчанието, но най-вече бездействието означава съучастие. Работи ли за собственото си себепознание – защото осъзнатото „Ние“ започва от осъзнатия „Аз“. Развива ли собствената си способност да обича – защото насилието се проявява в онази степен, в която липсва обич.

Разруха, разпад и унищожение може да има само там, където няма обич. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар